Algemene voorwaarden
ARTIKEL 1: Definities
- “Eikmeester”: de gebruiker van deze algemene voorwaarden, een eenmanszaak gevestigd te Oosterwolde en geregistreerd in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel onder het nummer 58524339.
- “Klant”: degene met wie Eikmeester een overeenkomst is aangegaan.
- “Partijen”: Eikmeester en klant samen.
- “Product(en)”: de producten die Eikmeester aan een klant levert onder een overeenkomst, zoals keukens en delen van keukens, met inbegrip van kasten, fronten, apparatuur en toebehoren.
- “Consument”: een klant die ook een individu is en die als privépersoon handelt.
ARTIKEL 2: Toepasselijkheid voorwaarden
- Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, offertes, ontwerpen, schetsen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Eikmeester.
- Partijen kunnen alleen afwijken van deze algemene voorwaarden als zij dat uitdrukkelijk en schriftelijk zijn overeengekomen.
- Partijen sluiten de toepasselijkheid van aanvullende en/of afwijkende algemene en/of voorwaarden van de klant of van derden uitdrukkelijk uit.
- Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op aanvullingen op en/of wijzigingen aan al het genoemde in artikel 2.1 van deze algemene voorwaarden.
ARTIKEL 3: Totstandkoming van de overeenkomst
- Alle aanbiedingen van Eikmeester zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders aangegeven.
- De overeenkomst komt tot stand wanneer de klant een aanbieding of offerte van Eikmeester schriftelijk heeft geaccepteerd.
ARTIKEL 4: Betalingen en betalingstermijn
- Bij het aangaan van de overeenkomst dient de klant een aanbetaling van 40% van het overeengekomen totaalbedrag aan Eikmeester te voldoen.
- Uiterlijk vóórdat Eikmeester de door de klant bestelde producten uitlevert dient de klant 60% van het overeengekomen totaalbedrag aan Eikmeester te voldoen.
- Voor alle betalingen als genoemd onder de leden 1 tot en met 3 van dit artikel zal Eikmeester de klant tijdig een factuur toesturen.
- Alle facturen van Eikmeester dienen binnen veertien kalenderdagen na de factuurdatum aan Eikmeester te worden voldaan.
- Betalingstermijnen worden beschouwd als fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de klant het overeengekomen bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft voldaan, hij van rechtswege in verzuim en in gebreke is, zonder dat Eikmeester de klant een aanmaning hoeft te sturen dan wel in gebreke hoeft te stellen.
ARTIKEL 5: Gevolgen niet tijdig betalen
- Betaalt de klant niet binnen de met Eikmeester overeengekomen termijn, dan is Eikmeester gerechtigd de wettelijke rente in rekening te brengen vanaf de dag dat de klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend, tot aan de dag der algehele voldoening.
- Wanneer de klant in verzuim is, is Eikmeester bovendien gerechtigd om buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding verschuldigd aan Eikmeester van de klant te vorderen. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de klant niet tijdig betaalt, dan mag Eikmeester zijn verplichtingen onder de overeenkomst opschorten totdat de klant (volledig) aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de klant, zijn de vorderingen van Eikmeester op de klant onmiddellijk opeisbaar.
ARTIKEL 6: Wijziging en annulering
- De klant kan wijzigingen in het ontwerp inclusief wijzigingen in apparatuur tot uiterlijk twaalf weken vóór de met Eikmeester overeengekomen leverdatum schriftelijk doorgeven, tenzij Eikmeester met de klant schriftelijk anders is overeengekomen.
- Nadat de klant de aanbetaling als bedoeld in artikel 4 lid 1 aan Eikmeester heeft voldaan kan de klant de overeenkomst met Eikmeester annuleren vóórdat de productie van de met Eikmeester overeengekomen te leveren producten in gang is gezet, maar in ieder geval niet later twee dagen nadat de overeenkomst tot stand is gekomen. In dat geval zal de klant 5% van de aanbetaling als bedoeld in artikel 4 lid 1 aan Eikmeester verschuldigd zijn, met een minimum van € 1.000.
- Wanneer de klant de overeenkomst annuleert buiten de termijn als bedoeld in lid 2 van dit artikel, dan heeft de klant geen recht op terugbetaling van de aanbetaling.
- Annuleren is in elk geval niet mogelijk voor het deel van de overeenkomst dat al door Eikmeester is uitgevoerd.
- De annulering van de overeenkomst als bedoeld in dit artikel geschiedt schriftelijk of, indien de annulering eerst mondeling plaatsvindt, met een schriftelijke bevestiging.
ARTIKEL 7: Opschorting en verrekening
- Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
- Tenzij de klant een consument is, doet de klant afstand van zijn recht om een schuld aan Eikmeester te verrekenen met een vordering op Eikmeester.
ARTIKEL 8: Eigendomsvoorbehoud
- Eikmeester blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de klant volledig heeft voldaan aan al zijn betalingsverplichtingen ten aanzien van Eikmeester die voortvloeien uit een overeenkomst. Hieronder vallen ook alle vorderingen die Eikmeester richting een klant heeft als gevolg van het tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst door een klant.
- Totdat de klant volledig aan zijn verplichtingen heeft voldaan, als bedoeld in lid 1 van dit artikel, kan Eikmeester zich te allen tijde beroepen op zijn eigendomsvoorbehoud en de geleverde producten onder zich houden of, voor zover van toepassing, terugnemen.
- Voordat het eigendom is overgegaan op de klant, mag de klant de producten niet verpanden, verkopen, vervreemden of anderszins bezwaren.
- Indien Eikmeester een beroep doet op zijn eigendomsvoorbehoud, geldt de overeenkomst met de klant als ontbonden en heeft Eikmeester het recht om schadevergoeding, gederfde winst en rente te vorderen.
ARTIKEL 9: Levering
- Levering vindt plaats door Eikmeester op het door de klant opgegeven leveringsadres, tenzij partijen anders zijn overeengekomen.
- De klant dient ervoor zorg te dragen dat de feitelijke levering van de door hem bestelde producten tijdig op het door de klant opgegeven adres kan plaatsvinden.
- Als de overeengekomen bedragen niet of niet op tijd worden voldaan, heeft Eikmeester het recht om zijn leveringsverplichtingen op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan.
- De klant is verplicht de in zijn opdracht door Eikmeester geproduceerde producten af te nemen.
- Wanneer producten na het verstrijken van de levertijd niet door de klant zijn afgenomen, blijven deze ter beschikking staan van Eikmeester. Niet afgenomen producten worden voor rekening en risico van de klant opgeslagen.
- Het risico van verlies, beschadiging of waardevermindering van een gekocht product gaat op de klant over op het moment waarop het product in de macht van de klant wordt gebracht.
ARTIKEL 10: Levertijd
- De door Eikmeester opgegeven levertijden zijn indicatief en geven de klant bij overschrijding daarvan geen recht op ontbinding of schadevergoeding, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De levertijd begint te lopen vanaf het moment dat de door de klant voor akkoord getekende offerte aan Eikmeester door Eikmeester schriftelijk dan wel elektronisch is bevestigd aan de klant en de aanbetaling door de klant is voldaan.
ARTIKEL 11: Verpakking, verzending en bewaring
- Als de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan dient de klant, voordat de klant het product in ontvangst neemt, hiervan door de bezorger een aantekening op te laten maken, bij gebreke waarvan Eikmeester niet aansprakelijk kan worden gehouden voor eventuele schade.
- Indien de klant bestelde producten pas later afneemt dan de overeengekomen leveringsdatum, is het risico van een eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de klant.
- Eventuele extra kosten die Eikmeester moet maken als gevolg van verlate afname, bijvoorbeeld voor (extra) transport of opslag van producten komen geheel voor rekening van de klant.
ARTIKEL 12: Montage en installatie
- Tijdens het moment van de levering en uitvoering van de montage- en installatiewerkzaamheden dienen geen andere partijen in dezelfde ruimte aan het werk te zijn.
- Op het moment van het uitvoeren van de montage- en/of installatiewerkzaamheden dient er een werkende sanitaire voorziening te zijn, stromend (leiding)water en een werkende stroomvoorziening.
- De klant dient ervoor zorg te dragen dat alle wanden waar (keuken)kasten aan worden gemonteerd vlak zijn en dat eventueel stuc-, behang- of sauswerk volledig droog is.
- De vloer waarop de keuken wordt geplaatst dient volledig te zijn afgedekt en afgewerkt op het moment dat Eikmeester begint met de montage en/of installatiewerkzaamheden.
ARTIKEL 13: Garantie
- Op alle door Eikmeester geleverde producten zit vijf jaar garantie voor zover het een maatwerk- of natuurproduct betreft en tien jaar op alle bewegende delen.
- De garantie met betrekking tot alle producten van Eikmeester is uitsluitend van toepassing op defecten, veroorzaakt door ondeugdelijk(e) fabricage, constructie of materiaal.
- De garantie geldt niet in het geval van normale slijtage en van schade ontstaan als gevolg van ongevallen, door of namens de klant aangebrachte wijzigingen aan het product, nalatigheid of gebruik door de klant op een ondeugdelijke of ongebruikelijke wijze ten opzichte van het bedoelde gebruik van de geleverde producten.
ARTIKEL 14: Uitvoering van de overeenkomst
- Eikmeester zal zich inspannen om de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen uit te voeren en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap en in overeenstemming met de tussen partijen schriftelijk vastgelegde afspraken.
- Eikmeester heeft het recht om de overeengekomen dienstverlening (gedeeltelijk) te laten verrichten door derden.
- Het is de verantwoordelijkheid van de klant dat Eikmeester tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Als de klant er niet voor heeft gezorgd dat Eikmeester tijdig kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst, met name voor zover die uitvoering ziet op montageen/of installatiewerkzaamheden, komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en/of extra uren voor rekening van de klant.
ARTIKEL 15: Informatieverstrekking door de klant
- De klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Eikmeester.
- De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Indien en voor zover de klant dit verzoekt, retourneert Eikmeester de betreffende bescheiden.
- Stelt de klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Eikmeester redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de klant.
ARTIKEL 16: Intellectueel eigendom
- Eikmeester behoudt alle intellectuele eigendomsrechten (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen, maquettes, etc., tenzij partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
- De klant mag genoemde intellectuele eigendomsrechten niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Eikmeester (laten) kopiëren, aan derden tonen en/of ter beschikking stellen of op andere wijze gebruiken.
ARTIKEL 17: Vrijwaring
De klant vrijwaart Eikmeester tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door Eikmeester geleverde producten en/of diensten.
ARTIKEL 18: Non-conformiteit en klachten
- De klant dient een door Eikmeester geleverd product of verleende dienst zo spoedig mogelijk te onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de overeenkomst mocht verwachten, dan dient de klant Eikmeester daarvan zo spoedig mogelijk, doch in ieder geval binnen 1 maand na constatering van de tekortkomingen, op de hoogte te stellen.
- Consumenten dienen Eikmeester uiterlijk binnen 2 maanden na constatering van de tekortkomingen hiervan op de hoogte te stellen.
- De klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Eikmeester in staat is hierop adequaat te reageren.
- De klant dient aan te tonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen partijen.
- Als de door Eikmeester geleverde producten of verleende diensten niet voldoen aan hetgeen de klant redelijkerwijs van de uitvoering van de overeenkomst mocht verwachten, dan heeft de klant, afhankelijk van de aard en oorzaak van het gebrek, inclusief de herstelmogelijkheden, recht op reparatie respectievelijk vervanging, ontbinding van de overeenkomst en terugbetaling van de overeengekomen prijs of een vermindering van de overeengekomen prijs.
- De klant is ervan op de hoogte en begrijpt dat Eikmeester werkt met natuurproducten die qua uiterlijk (bijvoorbeeld kleur, patroon, structuur) in meer of mindere mate kunnen afwijken van een aan de klant verstrekt monster of model. Alle afwijkingen voor wat betreft kleur, patroon, structuur die volgens de in het maatschappelijk verkeer geldende normen aanvaardbaar zijn voor natuurproducten dient de klant te aanvaarden zonder dat de klant een recht toekomt op vervanging, ontbinding of schadevergoeding.
- Wanneer het resultaat van een product dermate afwijkt van het aan de klant geleverde monster of model dat het niet langer beantwoordt aan de overeenkomst, dan zal Eikmeester gerechtigd zijn dat gebrek te herstellen binnen een redelijke termijn.
- Indien een klacht betrekking heeft op lopende werkzaamheden, kan dit er in ieder geval niet toe leiden dat Eikmeester gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
ARTIKEL 19: Hoofdelijke aansprakelijkheid klant
Als Eikmeester een overeenkomst aangaat met meerdere klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de volledige bedragen die zij op grond van die overeenkomst aan Eikmeester verschuldigd zijn.
ARTIKEL 20: Aansprakelijkheid Eikmeester
- Indien Eikmeester aansprakelijk is voor enige schade, is hij slechts aansprakelijk voor directe schade die voortvloeit uit of verband houdt met de uitvoering van een overeenkomst, tenzij hij de oorzaak van die schade niet kent of zou moeten kennen, tenzij aansprakelijkheid volgt uit de wet of tussen partijen schriftelijk anders is overeengekomen.
- Eikmeester is nooit aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen of schade aan derden.
- Indien Eikmeester aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald en bij gebreke van (volledige) uitkering door een verzekeringsmaatschappij van het schadebedrag is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, ontwerpen, schetsen, (uitgebreide) tekeningen of omschrijvingen zijn slechts indicatief en gelden slechts bij benadering en kunnen geen aanleiding zijn tot schadevergoeding en/of (gedeeltelijke) ontbinding van de overeenkomst en/of opschorting van enige verplichting.
ARTIKEL 21: Vervaltermijn
Elk recht van de klant op schadevergoeding van Eikmeester vervalt in elk geval 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
ARTIKEL 22: Recht op ontbinding
- De klant heeft het recht de overeenkomst te ontbinden wanneer Eikmeester toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, de ontbinding niet rechtvaardigt.
- Is de nakoming van de verplichtingen door Eikmeester niet blijvend of tijdelijk onmogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Eikmeester in verzuim is.
- Eikmeester heeft het recht de overeenkomst met de klant te ontbinden, indien de klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel indien Eikmeester kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om te vrezen dat de klant zijn verplichtingen niet behoorlijk zal kunnen nakomen.
ARTIKEL 23: Overmacht
- In aanvulling op het bepaalde in artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Eikmeester in de nakoming van enige verplichting ten aanzien van de klant niet aan Eikmeester kan worden toegerekend in een van de wil van Eikmeester onafhankelijke situatie, waardoor de nakoming van zijn verplichtingen ten aanzien van de klant geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van zijn verplichtingen in redelijkheid niet van Eikmeester kan worden verlangd.
- Tot de in lid 1 genoemde overmachtsituatie worden ook – maar niet uitsluitend – gerekend: noodtoestand (zoals (burger)oorlog, pandemie, opstand, rellen, natuurrampen, etc.); wanprestaties en overmacht van toeleveranciers, bezorgers of andere derden, al dan niet als gevolg van een noodtoestand als bedoeld in de vorige zin,; onverwachte stroom-, elektriciteits- internet-, computer- en telecomstoringen; computervirussen, stakingen, overheidsmaatregelen, onvoorziene vervoersproblemen, slechte weersomstandigheden en werkonderbrekingen.
- Als zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Eikmeester een of meer verplichtingen naar de klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Eikmeester er weer aan kan voldoen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen beide partijen de overeenkomst schriftelijk geheel of gedeeltelijk ontbinden.
- Eikmeester is in een overmachtsituatie geen enkele (schade)vergoeding verschuldigd, ook niet als het als gevolg van de overmachttoestand enig voordeel geniet.
ARTIKEL 24: Wijziging algemene voorwaarden
- Eikmeester is gerechtigd deze algemene voorwaarden te wijzigen of aan te vullen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang en die de positie van de klant onder de overeenkomst niet wezenlijk aantasten kunnen door Eikmeester te allen tijde worden doorgevoerd.
- Wanneer Eikmeester grote, inhoudelijke wijzigingen in deze algemene voorwaarden wil doorvoeren waardoor de positie van de klant wezenlijk wijzigt dan zullen die wijzigingen zoveel mogelijk vooraf aan de klant worden gecommuniceerd.
- Een consument is gerechtigd bij een wezenlijke wijziging van deze algemene voorwaarden de overeenkomst met Eikmeester op te zeggen, zonder schadeplichtig te zijn.
ARTIKEL 25: Overgang van rechten
- Rechten van de klant uit een overeenkomst tussen partijen kunnen niet aan derden worden overgedragen zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van Eikmeester.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals bedoeld in artikel 3:83 lid 2 BW.
ARTIKEL 26: Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer één of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan tast dit de overige bepalingen van deze voorwaarden niet aan.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Eikmeester bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
ARTIKEL 27: Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere overeenkomst tussen partijen is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.
- De Nederlandse rechter in het arrondissement waar Eikmeester is gevestigd, is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen partijen, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.
ARTIKEL 28: Toepasselijkheid algemene voorwaarden
Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing sinds 6 juli 2023.